Zaïra van der Schaaf wint spannende regionale finale van De Nationale Voorleeswedstrijd in Noord-Holland

Gepubliceerd op: 14 maart 2024 11:37

Lokale kampioenen gaan opnieuw de strijd aan!

(Voor)lezen is leuk! Dat bewees Zaïra van der Schaaf van bassisschool de Floriant afgelopen woensdag in Hoofddorp. Van de negen finalisten was zij een van de twee winnaars. Eerder won Zaïra al de ronde op haar school én de ronde in Bibliotheek Velsen. Het jurycommentaar was heel positief, zo las ze rustig én met emotie voor uit het boek Achtste groepers huilen niet van Jacques Vriens.

Provinciale finale in Amsterdam

De regionale finalisten strijden om een plek in de provinciale finale die plaatsvindt op 17 april 2024 in Openbare Bibliotheek Amsterdam. De voorlezer die daarbij als beste uit de bus komt, vertegenwoordigt Noord-Holland tijdens de zinderende landelijke finale op 22 mei 2024 in TivoliVredenburg te Utrecht. Hun ouders, klasgenoten en leerkrachten zijn van harte welkom om hen te komen aanmoedigen. Een jury bestaande uit prominente kinderboekliefhebbers, onder wie Kinderboekenambassadeur Martijn van der Linden, bepaalt dan wie zich De Nationale Voorleeskampioen 2024 mag noemen.

De Nationale Voorleeswedstrijd bestaat 31 jaar

Dit jaar organiseerden een recordaantal van 3.569 scholen een lokale ronde. In totaal waren 238.714 kinderen op groep 7 en 8 van basisscholen uit heel Nederland betrokken als voorlezer of luisteraar. De boeken uit de serie Juf Braaksel van Carry Slee zijn het meest voorgelezen, door 134 schoolkampioenen. Gevolgd door Dagboek van een muts (130 keer) en Het leven van een loser (102 keer). Roald Dahl is opnieuw de meest voorgelezen auteur; maar liefst 253 schoolkampioenen lazen voor uit een van zijn boeken. De meest voorgelezen Nederlandse schrijver is Carry Slee, haar boeken werden 178 keer voorgelezen.

De Nationale Voorleeswedstrijd is een initiatief van Stichting Lezen in samenwerking met de bibliotheken. De betrokken organisaties willen met deze wedstrijd laten zien dat (voor)lezen niet alleen leuk, maar vooral ook erg belangrijk is. Alix Wassing, projectleider van De Nationale Voorleeswedstrijd: ‘Voorlezen is ook in de bovenbouw een fijne en nuttige leesbevorderingsactiviteit. Kinderen leren nieuwe boeken kennen, ze horen rijk taalgebruik en het zet aan tot praten over boeken. Bovendien wordt er bij elk voorgelezen boek een nieuwe wereld geopend. De Nationale Voorleeswedstrijd biedt niet alleen een platform voor kinderen om hun liefde voor lezen te tonen, maar benadrukt ook het belang van leesmotivatie en boekpromotie’.

Meer informatie vindt u op de website: www.denationalevoorleeswedstrijd.nl

De lokale, regionale en provinciale finales worden georganiseerd door medewerkers van de bibliotheken en de Provinciale Ondersteuningsinstellingen. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt gesponsord door de Nederlandse Boekenbon BV. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.